22 marts 2013

Monster Ale 2009 fra Brooklyn Brewery

Brooklyn Brewery blev startet i 1988, og er et af de største amerikanske mikrobryggerier. De laver en serie ganske udemærkede standardøl, som kan fås mange steder, men deres specialøl ser jeg ikke så tit. Denne Monster Ale fik jeg i fødselsdagsgave.

Bryggeriet Brooklyn Brewery er så store at de ikke rigtigt længere er mikro, idet de sidste år omsatte for næsten DKK 300 mio. Deres øl eksporteres til 17 lande, hvoraf deres største marked er vores nabo Sverige, hvor de har planer om at opføre et eget bryggeri. Brooklyn's brygmester Garret Oliver er en verdenskendt ølguru, i en liga hvor vores hjemlige over-hipster Mikkel slet ikke kan følge med. Garret Oliver har, blandt meget andet, skrevet bogen The Brewmasters Table, og været redaktør på øl-leksikonet 'The Oxford Companion to Beer', hvor 166 internationale øleksperter har bidraget til de 1120 artikler, bla. danske Per Kölster og Anders Kissmeyer. Som i alle andre leksikoner er der enkelte fejl i opslagene (har jeg læst på Zythophile), men det er stadigt et fantastisk opslagsværk, som jeg bruger flittigt.

Monster Ale 2009
Brooklyn Brewery
Monster Ale er en Barley Wine på 10,1 % alc., som lagres 4 måneder på bryggeriet. Denne øl var fra 2009, og det synes jeg godt at man kunne smage. På bryggeriets hjemmeside er der en detaljeret oversigt for øllen, som viser bla. hvilke malte og humle som er brugt, dens IBU, Plato, hvilke præmier den har vundet, og hvilke typer mad den kan nydes med. Det er sku' lige noget for en ølnørd som mig :)
Jeg synes at aromaen var utrolig god. Der var en duft af abrikos, eller ihvertfald noget frugt, lidt duft af malt og træ, noget whiskey agtigt alkohol, og så lugtede den sådan lidt støvet, fra at være gemt på lager i 4 år.
Der var en utrolig god mundfylde og masser af smag i Monster Ale, af malt, frugt, træ og af alcohol som specielt mærkes i eftersmagen, og som en brændende fornemmelse i maven. Der er en sødme, men ikke smag, som fra abrikoser, eller frugt af den slags, og en solid bitterhed i eftersmagen. Eftersmagen er i det hele taget meget lang og intens, specielt i betragtning af at øllen faktisk er forholdsvis let drikkelig. Man kunne godt smage, at denne flaske havde et par år på bagen, for den var dejligt afrundet og smagfuld.
Jeg syntes at denne Monster Ale fra 2009 var en utrolig god øl, og gav den en karakter på 9 ud af 10.

Jeg elsker Barley Wine, men har ret blandede erfaringer med de amerikanske udgaver jeg har smagt. Så er det jo dejligt at blive så positivt overrasket, som jeg gjorde over denne dejligt smagfulde øl. Jeg synes forøvrigt at have læst, at det Monster som øllen er opkaldt efter var bryggeriets kat, og at den siden er afgået ved døden. Jeg håber, at de alligevel vil fortsætte med at brygge øllen :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar